غنچه های کلاس اولی دبستان ام البنین سال 93

اهمیت خوردن صبحانه

1393/9/23 13:26
نویسنده : کیانا سپهری
158 بازدید
اشتراک گذاری

 

همه متخصصان تغذیه و پزشکان اطفال مصرند که صبحانه کودک کامل و مناسب باشد . عادت دادن کودکان به صبحانه بسیار مهم است . بدن همه کودکان بعد از چند ساعت خواب به یک غذای سبک ، اما کامل و پر انرژی نیاز دارد . اگر کودک در خانواده ای بزرگ شود که مادر میل به صبحانه نداشته باشد و فقط یک دانه میوه بخورد ، یا پدر زودتر از خانه خارج شود و کودک شاهد خوردن صبحانه او نباشد یا حتی پدر و مادر آن قدر مشغله داشته باشند که نتوانند صبحانه را آماده کنند ، طبیعی است که کودک عادت به خوردن صبحانه را از بابت فرهنگی و آموزشی پیدا نخواهد کرد . به عبارت دیگر اگر کودک صبحانه خوردن خانواده خود را به عنوان یک برنامه منظم ، دوست داشتنی و مهم نبیند هیچ میلی به یک صبحانه خوب پیدا نمی کند .

برای خوردن صبحانه پدر و مادر باید برای کودک خود وقت بگذارند . اگر دور سفره یا به دور میز می نشینید حتماً باید :

* سفره پهن کنید یا میز را آماده کنید

* موادی که برای صبحانه دارید با سلیقه روی سفره بچینید.

* قبل از خوردن صبحانه کودک را تشویق کنید تا صورت خود را بشوید و از توالت استفاده کند.

* مراقبان کودک نیز باید دست و صورت خود را بشویند و برای صبحانه ژولیدگی خواب را نداشته باشند .

* قبل از خوردن صبحانه به کودک یک استکان آب ( نه سرد و نه گرم ) بدهید .

در بسیاری از خانواده ها که زنان شاغلند دیده شده که مادر کودک را با عجله بیدار می کند ، با عجله لباس او را می پوشاند و به زور یک لقمه خشک به دست کودک می دهد تا آن را به عنوان صبحانه بخورد . آیا کسی می تواند در یک محیط عصبی و شلوغ ، با عجله لقمه ای را به عنوان صبحانه بخورد ؟

غذا خوردن آن هم در ابتدای صبح احتیاج بـه آرامش و صبوری دارد . سرپایی غذا خوردن ، باعجله لقمه ای را درست کردن و از آن طرف کارهای دیگر را انجام دادن فضای ناامنی را برای یک تغذیه مناسب به وجود می آورد. در چنین حالتی هیچ کودکی میل به خوردن صبحانه ندارد .

در بعضی از خانواده هایی که مادران شاغل نیستند مشکل به شیوه دیگری خودنمایی می کند :

در بعضی از خانواده ها مادران آن قدر دیر بیدار می شوند که فکر می کنند می توانند صبحانه و ناهار را هم زمان بخورند . دیر بیدار شدن ، کوفتگی ، خستگی ، بی حوصلگی و در نتیجه بی اشتهایی را همراه خود دارد . از آنجا که مادر بی میل است ، برای تهیه یک صبحانه مناسب تلاش نمی کند . در نتیجه با همان بی حوصلگی چیزی را برای کودک خود آماده می کند تا او بخورد . کودکی که همراه مادر خود دیر بیدار شده است طبیعی است که صبحانه و ناهار او یکی شود .

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)